Columns

Curriculumherziening stevent af op mislukking

Samen met Sarah Bergsen schreef ik begin 2024 deze column voor De Telegraaf. Daarin uitten wij onze zorgen over de ontwikkeling van nieuwe kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid.

Er zijn ook scholen waar het lezen beter werd

En die zijn een lichtend voorbeeld! Deze hoopvolle eindejaarscolumn voor de Volkskrant schreef ik in 2023.

Verbied smartphone op scholen, nú!

Vlak voor de zomervakantie van 2023 verscheen er een column van mij in het blad Kind Adolescent Praktijk, waarin ik pleit voor een algeheel smartphoneverbod op scholen.

Van mondverzorging tot week van het geld: scholen krijgen te veel op hun bordje

Deze column voor de Volkskrant schreef ik in juni 2023. Het gaat over de overladenheid van het curriculum op de basisschool.

Terwijl de uitgaven aan onderwijs zijn gestegen, is het kwakkelen geblazen met de kwaliteit

Deze column voor de Volkskrant schreef ik in juni 2023. Het gaat over geld dat verkeerd besteed wordt in het onderwijs.

Hoe het staat met de algemene kennis van basisscholieren?

Joost mag het weten... Deze column voor de Volkskrant schreef ik in juni 2023. Het is een soort necrologie van de zaakvakken in het Nederlands onderwijs.

Succeservaringen. Je had ze Delano ook gegund op school

Deze column voor de Volkskrant schreef ik in juni 2023. Het gaat over kansenongelijkheid in de onderwijspraktijk.

Deltaplan voor het onderwijs

Deze onderwijsblog voor de Volkskrant schreef ik in 2023. In het blog betoog ik dat het hoog tijd is voor een serieus deltaplan om de onderwijscrisis het hoofd te bieden.

Waarom toetsing juist goed is voor leraren én leerlingen

Deze onderwijsblog voor de Volkskrant schreef ik in 2022. Het gaat over hoe goede landelijke toetsen het vak van leraar kunnen versterken.

Burgerschapsonderwijs mag een onsje minder

In 2022 schreef ik deze onderwijsblog voor NRC over de hype omtrent burgerschapsvaardigheden.

Nationale curriculumherziening gaat ondanks fundamentele kritiek stug door

Deze column schreef ik in 2022 samen met prof. dr. Jaap Scheerens voor Didactief.

Ouderbetrokkenheid en het curriculum

Deze column schreef ik in 2022 voor het Tijdschrift voor Remedial Teaching.

Stop met gaten dichten, laat de dijk maar doorbreken.

Deze onderwijsblog schreef ik in 2021 voor het NRC. Ten tijde van de nasleep van de coronacrisis.

Een stapel bakstenen is nog geen huis

In 2021 schreef ik dit blog voor Uitgeverij Pica over curriculumontwikkeling en het belang van feitenkennis voor dieper inzicht.

Kansenongelijkheid: wat kan de leraar doen?

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik in 2021 samen met collegae Kim Cordewener en Robin van Rijthoven.

Waarde van onderwijs is meer dan alleen economische groei

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik samen met onder meer prof. dr. Yra van Dijk en prof. dr. Ewout van der Knaap. In het blog uitten we onder meer kritiek op de wensen tot digitalisering van het onderwijs.

Je hebt niet veel aan 'veerkracht' met grote achterstanden

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik in 2021, ten tijde van de coronacrisis en de daaropvolgende leerachterstanden.

Gepersonaliseerd leren kan gevaarlijk zijn

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik samen met prof. dr. Anna Bosman in 2020. In dit blog leggen we uit waarom gemeenschappelijk onderwijs van belang is voor de democratie.

Beter lezen? Schrap begrijpend lezen

In deze onderwijsblog uit 2020 schreef ik samen met Martin Bootsma waarom begrijpend lezen als vak beter van het rooster geschrapt kan worden.

De puinhopen van de struisvogelpedagogiek

In 2020 schreef ik deze onderwijsblog over struisvogelpedagogiek voor NRC, naar aanleiding van het tv-programma '100 dagen voor de klas'.

Ideologieën maken het onderwijs van binnenuit kapot

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik begin 2020, naar aanleiding van de stakingen van leraren.

Van remedial naar premedial teaching

In 2020 schreef ik deze column over preteaching voor het Tijdschrift voor Remedial Teaching. Hierin betoog ik dat voorkomen beter is dan genezen, ook in de onderwijscontext.

Onderwijsvernieuwingen die wél werken (2)

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik in 2019. Dit blog is het tweede deel van een tweeluik.

Onderwijsvernieuwingen die wél werken (1)

Deze onderwijsblog voor NRC schreef ik in 2019. Dit blog is het eerste deel van een tweeluik.

Nieuw: ouderwets onderwijs

Deze onderwijsblog schreef ik in 2019 samen met collegae prof. dr. Anna Bosman en dr. Robin van Rijthoven. In het blog bespreken we vijf misvattingen van modern onderwijs.