Storytelling in de lespraktijk
In november 2022 verscheen dit artikel in een speciaal nummer van JSW waarvan Martin Bootsma de gasthoofdredacteur was.
Storytelling (Meester) – JSW 2022
Ouderbetrokkenheid en het curriculum
In november 2022 verscheen mijn column over ouderbetrokkenheid en het curriculum in een speciale editie van het tijdschrift voor remedial teachers.
Ouderbetrokkenheid en het curriculum (Meester) – TvRT 2022
Opiniestuk in de Volkskrant
In november 2022 schreef ik deze opinie over de waarde van toetsing in het onderwijs.
Waarom toetsing juist goed is voor leraren én leerlingen (Meester) – Volkskrant 2022
Artikel over storytelling in JSW
In november 2022 verscheen dit artikel in JSW waarin ik hele laagdrempelige tips geef om verhalende elementen toe te voegen aan je les.
[pdf volgt eind december]
Onderwijsblog over ‘burgerschapsvaardigheden’
Op 23 juni 2022 verscheen dit blog waarin ik de hype omtrent zgn. ‘burgerschapsvaardigheden’ kritisch onder de loep neem.
Burgerschapsonderwijs mag een onsje minder (Meester) – NRC 2022
Interview in JSW
In juni 2022 verscheen dit interview met mij in JSW, opgeschreven door Erik Ouwerkerk.
Je kunt je in het onderwijs geen hobbyisme veroorloven (Meester) – JSW 2022
Samenvatting van mijn boek Wetenswaardig
In mei 2022 verscheen dit artikel in Basisschool Management waarin ik mijn boek Wetenswaardig getracht heb samen te vatten (en dat viel niet mee).
Leidinggeven aan curriculumontwikkeling (Meester) – Basisschool Management 2022
Nationale curriculumherziening gaat ondanks fundamentele kritiek stug door
In april 2022 verscheen dit blog dat ik samen schreef met prof. dr. Jaap Scheerens in Didactief inzake de nieuwe fase van politieke besluitvorming omtrent de nationale curriculum herziening.
Lesmethodes basisonderwijs ‘ondermaats’
In februari 2022 verscheen dit interview met mij in de Volkskrant.
Lesmethodes basisonderwijs ondermaats (Meester) – Volkskrant 2022
De Intern Begeleider als curriculumontwikkelaar
In januari 2022 verscheen dit artikel in TIB waarin ik beschrijf waarom de oriëntatie van intern begeleiders steeds meer begint te verschuiven naar voorkomen i.p.v. genezen.
De Intern Begeleider als curriculumontwikkelaar (Meester) – TIB 2022
Misvatting en mythen rondom leren en ontwikkelen
In december 2021 verscheen dit interview met mijzelf in Onderwijs Community over leren en ontwikkelen in professionele organisaties.
Over de uitzichtloze situatie van het groeiende lerarentekort
In oktober 2021 schreef ik deze blog voor NRC over de ongezonde situatie in scholen die is ontstaan en nog lang zal voortduren door het lerarentekort.
Stop met gaten dichten, laat de dijk maar doorbreken (Meester) – NRC 2021
Meester, E. B. J. (2021). Stop met gaten dichten, laat de dijk maar doorbreken. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/05/je-hebt-niet-veel-aan-veerkracht-met-grote-leerachterstanden-a4030718
Over de relatie tussen kennis en inzicht
In september 2021 verscheen deze blog op de website van uitgeverij Pica, in het kader van de lancering van mijn nieuwe boek Wetenswaardig.
Een stapel bakstenen is nog geen huis (Meester) – Pica 2021
Meester, E. B. J. (2021, 14 september). Een stapel bakstenen is nog geen huis. https://www.uitgeverijpica.nl/blogs/101-blog/830
Drie mythes over kleuteronderwijs ontzenuwd
In september 2021 verscheen dit artikel in het LBBO, vakblad Beter Begeleiden. Ik schreef het in samenwerking met collega Linda Reus en lerares van de Alan Turingschool in Amsterdam, Eva Kock.
Drie mythes over kleuteronderwijs ontzenuwd (Meester Reus Kock) – LBBO 2021
Meester, E. B. J., Reus, L., & Kock, E. (2021, september). Drie mythes over kleuteronderwijs ontzenuwd. LBBO Beter Begeleiden, 24-31.
Het mogelijke gevaar van de trend ‘gepersonaliseerd leren’
In februari 2021 verscheen dit artikel in het magazine Naar School! van VOS/ABB waarin prof. dr. Anna Bosman en ik worden geïnterviewd over onze zorgen bij de trend van ‘gepersonaliseerd leren’.
Gepersonaliseerd leren bedreigt sociale cohesie (Bosman Meester) – Naar School 2021
Breugel, K. van (2021). ‘Gepersonaliseerd leren bedreigt sociale cohesie’. Naar School!, 26, 26-27.
De vijf dimensies van een professionele leergemeenschap
In januari 2021 verscheen het artikel van Sarah Bergsen, mijn oud-collega Michel Freriks en ik over de ontwikkeling tot professionele leergemeenschap.
De vijf dimensies van een PLG (Bergsen Meester Freriks) – BasisschoolManagement 2021
Bergsen, S., Meester, E. B. J., & Freriks, M. (2021). De vijf dimensies van een professionele leergemeenschap. Basisschool Management, 1, 20-23.
Er is niks pedagogisch aan het bagatelliseren van leerachterstanden
In januari 2021 verscheen deze blog in Didactief en NRC over ‘pedagogen’ die leerachterstanden bagatelliseren.
Je hebt niet veel aan veerkracht met grote leerachterstanden (Meester) – NRC 2021
Meester, E. B. J. (2021). Je hebt niet veel aan veerkracht met grote leerachterstanden. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/05/je-hebt-niet-veel-aan-veerkracht-met-grote-leerachterstanden-a4030718
Van remedial naar premedial teaching
In december 2020 verscheen mijn gastcolumn voor het tijdschrift voor remedial teaching waarin ik schets waarom premedial teaching wellicht een betere insteek is.
Van remedial naar premedial teaching (Meester) – RT 2020
Meester, E. B. J. (2020). Van remedial naar premedial teaching. Tijdschrift voor remedial teaching, 5, 21.
Effectief voorbereidend schrijven
In december 2020 verscheen dit artikel van Freek Turlings, Sanne Kuster en mijzelf over hoe je leerlingen effectief voorbereidt op hun handschriftontwikkeling.
Effectief voorbereidend schrijven (Turlings Kuster Meester) – JSW 2020
Turlings, F., Kuster, S., & Meester, E. B. J. (2020). Effectief voorbereidend schrijven. JSW, 4, 18-21.
Kansrijke interventies voor begrijpend lezen
In december 2020 verscheen deze vierdelige blogreeks die ik samen met Stefan de Clerck en Tim Surma schreef over kansrijke interventies t.a.v. de versterking van het leesbegrip van leerlingen.
Interventies om leesbegrip te vergroten (De Clerck, Meester & Surma) – ExCEL 2020
De Clerck, S., Meester, E. B. J., & Surma, T. (2020). Interventies om leesbegrip te vergroten. ExCEL. Opgehaald van https://excel.thomasmore.be/2020/12/leesbegrip-vergroten-1/
Gepersonaliseerd leren in tijden van toenemende individualisering: goed idee?
In november 2020 verscheen deze blog in NRC die ik samen met Anna Bosman schreef over de zorgwekkende trend van ‘gepersonaliseerd leren’.
Gepersonaliseerd leren kan gevaarlijk zijn voor de democratie (Meester Bosman) – NRC 2020
Meester, E. B. J., & Bosman, A. M. T. (2020). Gepersonaliseerd leren kan gevaarlijk zijn voor de democratie. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/30/gepersonaliseerd-leren-kan-gevaarlijk-zijn-voor-de-democratie-a4021927
Analyse dalende leesvaardigheid
In oktober 2020 was ik op de radio voor omroep L1 met mijn analyse van de dalende leesvaardigheid in Nederland.
Meester, E. B. J. (2020, 13 oktober). Analyse van dalende leesvaardigheid in Nederland [Radio fragment]. In Y. Weijenberg & P. Versteegen (producenten). L1 Vandaag. Maastricht, Nederland: Radio L1.
Storytelling in het onderwijs
In oktober 2020 verscheen mijn artikel over de kracht van verhalen, en hoe je deze kracht kan toepassen in je lessen, in Didatief.
Zo geef je leerstof betekenis (Meester) – Didactief 2020
Meester, E. B. J. (2020, oktober). Zo geef je leerstof betekenis. Didactief, 32-33.
Begrijpend lezen mag worden geschrapt van het lesrooster
In oktober 2020 verscheen deze blog in NRC die ik samen met Martin Bootsma schreef over de zin en onzin van ‘begrijpend lezen’.
Beter lezen, Schrap begrijpend lezen van het lesrooster (Meester Bootsma) – NRC 2020
Meester, E. B. J., & Bootsma, M. (2020). Beter lezen? Schrap begrijpend lezen van het lesrooster. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/04/beter-lezen-schrap-begrijpend-lezen-van-het-lesrooster-a4014615
Weerstand bieden tegen digitaal determinisme
In juli 2020 verscheen dit interview over de de invloed van marktwerking en technologiebedrijven op het onderwijs in het tijdschrift SPanning van de SP.
We moeten meer weerstand bieden tegen digitaal determinisme (Meester) – SP 2020
Meester, E.B.J. (2020, juli). We moeten meer weerstand bieden tegen digitaal determinisme. SPanning, 20-21.
De puinhopen van de struisvogelpedagogiek
In april 2020 verscheen deze blog in NRC over de belangrijke rol voor schoolleiders in relatie tot het orde houden in de klas.
De puinhopen van de struisvogelpedagogiek (Meester) – NRC 2020
Meester, E. B. J. (2020). De puinhopen van de struisvogelpedagogiek. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/17/de-puinhopen-van-de-struisvogelpedagogiek-a3997088
Ideologieën maken onderwijs kapot
In januari 2020 verscheen deze blog over drie ideologieën die het onderwijs van binnenuit kapot maken.
Ideologieën maken het onderwijs van binnenuit kapot (Meester) – NRC 2020
Meester, E. B. J. (2020). Ideologieën maken het onderwijs van binnenuit kapot. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/30/ideologieen-maken-het-onderwijs-van-binnenuit-kapot-a3988741
Curriculumarchitectuur
In januari 2020 verscheen het artikel van Anna Bosman, Kim Cordewener en mijzelf over curriculumtheorie.
Curriculum.nu: klaar voor lancering? (Meester Bosman Cordewener) – Didactief 2020
Meester, E.B.J., Bosman, A.M.T., & Cordewener, C. (2020, januari). Curriculum.nu: klaar voor lancering? Didactief, 17-21.
Leren met multimedia
In december 2019 verscheen het artikel van Sarah Bergsen en mijzelf over de multimediaprincipes van Mayer.
Leren met multimedia: tien tips (Bergsen Meester) – Didactief 2019
Bergsen, S. & Meester E. B. J. (2019, december). Leren met multimedia: tien tips. Didactief, 22-23.
Effectief handschriftonderwijs
In december 2019 verscheen het artikel van Freek Turlings en mijzelf over effectief handschrift onderwijs in JSW.
Effectief handschriftonderwijs (Turlings Meester) – JSW 2019
Turlings, F., & Meester, E. B. J. (2019). Effectief handschriftonderwijs. JSW, 4, 18-21.
Constructivisme is een slechte didactische raadgever
Op 15 oktober 2019 verscheen het vervolg op ‘De holle retoriek van de 21st-century skills’ aan de hand van Sarah Bergsen, Paul Kirschner en Anna Bosman en mijzelf.
Constructivisme is een slechte raadgever (Bergsen et al) – Thema 2019
Bergsen, S., Meester, E. B. J., Kirschner, P. A., & Bosman, A. M. T. (2019). Constructivisme is een slechte raadgever. TH&MA, 4, 13-20.
Analfabeet is digibeet
Op 30 september 2019 verscheen mijn artikel over digitale geletterdheid in SchoolManagement.
Analfabeet is digibeet (Meester) – SchoolManagement 2019
Meester, E. B. J. (2019, oktober). Analfabeet is digibeet. SchoolManagement, 17-21.
Vol motivatie aan de directe instructie
In september 2019 verscheen dit artikel van Steven Raaijmakers, Casper Hulshof en mijzelf in Onderwijsinnovatie als reactie op het eerder verschenen artikel van Rob Martens over ‘De mythe van directe instructie’.
Vol motivatie aan de directe instructie (Meester Raaijmakers Hulshof) – Onderwijsinnovatie 2019
Meester, E. B. J., Raaijmakers, S., & Hulshof, C. (2019, september). Vol motivatie aan de directe instructie. Onderwijsinnovatie, 27-29.
Onderwijsvernieuwingen die wél werken
In juni/juli 2019 verscheen deze tweedelige blog over onderwijsvernieuwingen die volgens de huidige stand van onderwijsonderzoek wél werken.
Onderwijsvernieuwingen die wél werken (Meester) – NRC 2019
Onderwijsvernieuwingen die wél werken (2) (Meester) – NRC 2019
Meester, E. B. J. (2019). Onderwijsvernieuwingen die wél werken. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/26/onderwijsvernieuwingen-die-wel-werken-a3964818
Meester, E. B. J. (2019). Onderwijsvernieuwingen die wél werken (2). NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/05/onderwijsvernieuwingen-die-wel-werken-2-a3965967
Leerpleinen
In juni 2019 verscheen deze column van Japke-d. Bouma waarin ze mij interviewde over de oprukkende trend van ‘leerpleinen’
Een kind heeft rust nodig op school, net als wij op kantoor – NRC 2019
Bouma, J., & Meester, E. B. J. (2019) Een kind heeft rust nodig op school, net als wij op kantoor. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/11/een-kind-heeft-rust-nodig-net-als-wij-op-kantoor-a3963252
Nieuw: ouderwets onderwijs
In april 2019 verscheen deze blog over de zin en onzin van onderwijsvernieuwingen.
Nieuw: ouderwets onderwijs (Bosman, Rijthoven & Meester) – NRC 2019
Bosman, A. M. T., Rijthoven, van R., & Meester, E. B. J. (2019). Nieuw: ouderwets onderwijs. NRC. Geraadpleegd van https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/11/nieuw-ouderwets-onderwijs-a3956604
Maak van je klas een taalgemeenschap
In april 2019 verscheen het tweede deel van een tweedelig artikel dat ik schreef met prof. Anna Bosman over kennis- en woordenschatontwikkeling bij het jonge kind.
Maak van je klas een taalgemeenschap (Meester Bosman) – Didactief 2019
Meester, E. B. J., & Bosman, A. M. T. (2019). Maak van je klas een taalgemeenschap. Didactief, 4, 24-25.
Kennis van de wereld is zijn opstapje
In maart 2019 verscheen het eerste deel van een tweedelig artikel dat ik schreef met prof. Anna Bosman over kennis- en woordenschatontwikkeling bij het jonge kind.
Kennis van de wereld is zijn opstapje (Meester Bosman) – Didactief 2019
Meester, E. B. J., & Bosman, A. M. T. (2019). Kennis van de wereld is zijn opstapje. Didactief, 3, 32-33.
Cognitieve Belasting Theorie
In februari 2019 verscheen het artikel van Sarah Bergsen en mijzelf over de Cognitieve Belasting Theorie (Sweller).
Cognitieve belasting theorie (Bergsen Meester) – JSW 2019
Bergsen, S., & Meester, E. B. J. (2019). Cognitieve Belasting Theorie. JSW, 6, 40-43.
Professionele Leergemeenschappen
In juni 2018 verscheen ons artikel over hoe je je als school kan ontwikkelen tot Professionele Leergemeenschappen in JSW.
School als lerende organisatie (Academica BC) – JSW 2018
Meester, E. B. J. et al. (2018). De school als lerende organisatie. JSW, 10, 32-35.
21st century skills bestaan helemaal niet
N.a.v. het artikel in TH&MA werden Paul Kirschner en ik in april 2018 geïnterviewd voor het vakblad ICTheek Magazine.
21st century skills bestaan helemaal niet (Meester Kirschner) – ICTheek 2018
Meester, E. B. J., & Kirschner, P. A. (2018). “21st century skills bestaan helemaal niet”. Ictheek magazine, 3, 20-21.
De holle retoriek van de ’21st-century skills’
In december 2017 scheen het artikel in het vakblad ‘TH&MA’ voor hoger onderwijs, dat ik schreef in samenwerking met Sarah Bergsen en prof. Paul Kirschner.
De holle retoriek van 21st-century skills (Meester Bergsen Kirschner) – Thema 2017
Meester, E. B. J. , Bergsen, S., & Kirschner, P. A. (2017). De holle retoriek van de ’21st-Century Skills’. TH&MA, 5, 68-72.
Cognitieve principes: Waarom is school niet leuk?
In oktober 2017 verscheen de boekbespreking van ‘Why Don’t Students Like School’ van Daniel Willingham die ik schreef samen met Pim Pollen.
Cognitieve principes. Waarom is school niet leuk (Meester Pollen) – JSW 2017
Meester, E. B. J., & Pollen, P. (2017). Cognitieve principes: Waarom is school niet leuk?. JSW, 2, 40-32.
Zorgwekkende onderwijsontwikkelingen
In juni 2017 verscheen mijn opiniestuk over zorgwekkende onderwijsontwikkelingen op ScienceGuide.
Een expert leert anders dan een beginner – ScienceGuide 2017
Meester, E. B. J. (2017). Een expert leert anders dan een beginner. ScienceGuide, opgehaald via http://www.scienceguide.nl/201706/een-expert-leert-anders-dan-een-beginner.aspx.
Professionaliseren met lesson study
In mei 2017 verscheen mijn artikel over lesson study in JSW.
Professionaliseren met lesson study (Meester) – JSW 2017
Meester, E. B. J. (2017). Professionaliseren met Lesson Study. JSW, 9, 6-9.
Design Thinking
In september 2016 verscheen mijn artikel over Design Thinking in Vives.
Design Thinking artikel – Vives
Meester, E. B. J. (2016, september). Lerend ontwerpen met Design Thinking. Vives, 32-33.
Lesson study: het creëren van gezamenlijk zelfvertrouwen
In het begin van schooljaar 2016-2017 ging ik samen met Alex Koks naar de conferentie van de World Association of Lesson Studies (WALS). In dit artikel beschreven wij onze ervaringen en opgedane inzichten.
Lesson study (WALS) – van12tot18
Meester, E. B. J., & Koks, A. (2016, november). Lesson study: creëren van gezamenlijk zelfvertrouwen. Van12tot18, 38-39.
Professionele Leergemeenschap, Lesson Study en Co-creatie
In het schooljaar 2015-2016 deed ik onderzoek naar lesson study als professionaliseringsmethodiek. Op basis van mijn theoretisch kader schreef ik dit stuk voor het onderwijsblad ‘van12tot18’.
Lesson study artikel – van12tot18
Meester, E. B. J. (2016, februari). Leren en leiding geven doe je samen. Van12tot18, 24-25.
Mediawijsheid Implementatie Model
Het Mediawijsheid Implementatie Model (#MIM) is een model dat ik heb ontwikkeld ten behoeve van de implementatie van mediawijsheid in het primair onderwijs. Het bijbehorende artikel dat ik samen heb geschreven met Sarah Bergsen is in oktober 2014 gepubliceerd in het vakblad ‘Basisschool management’. Download het artikel (pdf) hier:
Mediawijsheid Implementatie Model (MIM) – Basisschool management
Meester, E. B. J., & Bergsen, S. (2014, oktober). Mediawijsheid Implementatie Model (MIM). Basisschool Management, 19-25.