Publicaties

Maak van je klas een taalgemeenschap

In april 2019 verscheen het tweede deel van een tweedelig artikel dat ik schreef met prof. Anna Bosman over kennis- en woordenschatontwikkeling bij het jonge kind.

Maak van je klas een taalgemeenschap (Meester Bosman) – Didactief 2019

Kennis van de wereld is zijn opstapje

In maart 2019 verscheen het eerste deel van een tweedelig artikel dat ik schreef met prof. Anna Bosman over kennis- en woordenschatontwikkeling bij het jonge kind.

Kennis van de wereld is zijn opstapje (Meester Bosman) – Didactief 2019

Cognitieve Belasting Theorie

In februari 2019 verscheen het artikel van Sarah Bergsen en mijzelf over de Cognitieve Belasting Theorie (Sweller).

Cognitieve belasting theorie (Bergsen Meester) – JSW 2019

Professionele Leergemeenschappen

In juni 2018 verscheen ons artikel over hoe je je als school kan ontwikkelen tot Professionele Leergemeenschappen in JSW.

School als lerende organisatie (Academica BC) – JSW 2018

21st century skills bestaan helemaal niet

N.a.v. het artikel in TH&MA werden Paul Kirschner en ik in april 2018 geïnterviewd voor het vakblad ICTheek Magazine.

21st century skills bestaan helemaal niet (Meester Kirschner) – ICTheek 2018

Intelligentie: Nature of nurture?

In januari 2018 verscheen dit inhoudelijke verslag van het internationale onderwijscongres Making Shift Happen 2017 in JSW, geschreven door Sarah Bergsen.

Intelligentie, nature of nurture (Bergsen) – JSW 2018

De holle retoriek van de ’21st-century skills’

In december 2017 scheen het artikel in het vakblad ‘TH&MA’ voor hoger onderwijs, dat ik schreef in samenwerking met Sarah Bergsen en prof. Paul Kirschner.

De holle retoriek van 21st-century skills (Meester Bergsen Kirschner) – Thema 2017

Cognitieve principes: Waarom is school niet leuk?

In oktober 2017 verscheen de boekbespreking van ‘Why Don’t Students Like School’ van Daniel Willingham die ik schreef samen met Pim Pollen.

Cognitieve principes. Waarom is school niet leuk (Meester Pollen) – JSW 2017

Zorgwekkende onderwijsontwikkelingen

In juni 2017 verscheen mijn opiniestuk over zorgwekkende onderwijsontwikkelingen op ScienceGuide.

Een expert leert anders dan een beginner – ScienceGuide 2017

Professionaliseren met lesson study

In mei 2017 verscheen mijn artikel over lesson study in JSW.

Professionaliseren met lesson study (Meester) – JSW 2017

Design Thinking

In september 2016 verscheen mijn artikel over Design Thinking in Vives.

Design Thinking artikel – Vives

Lesson study: het creëren van gezamenlijk zelfvertrouwen

In het begin van schooljaar 2016-2017 ging ik samen met Alex Koks naar de conferentie van de World Association of Lesson Studies (WALS). In dit artikel beschreven wij onze ervaringen en opgedane inzichten.

Lesson study (WALS) – van12tot18

Professionele Leergemeenschap, Lesson Study en Co-creatie

In het schooljaar 2015-2016 deed ik onderzoek naar lesson study als professionaliseringsmethodiek. Op basis van mijn theoretisch kader schreef ik dit stuk voor het onderwijsblad ‘van12tot18′.

Lesson study artikel – van12tot18

Mediawijsheid Implementatie Model

Het Mediawijsheid Implementatie Model (#MIM) is een model dat ik heb ontwikkeld ten behoeve van de implementatie van mediawijsheid in het primair onderwijs. Het bijbehorende artikel dat ik samen heb geschreven met Sarah Bergsen is in oktober 2014 gepubliceerd in het vakblad ‘Basisschool management’. Download het artikel (pdf) hier:

Mediawijsheid Implementatie Model (MIM) – Basisschool management

 

APA verwijzingen

Meester, E. & Bosman, A. (2019). Maak van je klas een taalgemeenschap. Didactief, 4, 24-25.

Meester, E. & Bosman, A. (2019). Kennis van de wereld is zijn opstapje. Didactief, 3, 32-33.

Bergsen, S. & Meester, E. (2019). Cognitieve Belasting Theorie. JSW, 6, 40-43.

Meester, E. et al. (2018). De school als lerende organisatie. JSW, 10, 32-35.

Meester, E. & Kirschner, P.A. (2018). “21st century skills bestaan helemaal niet”. Ictheek magazine, 3, 20-21.

Meester, E., Bergsen, S. & Kirschner, P.A. (2017). De holle retoriek van de ’21st-Century Skills’. TH&MA, 5, 68-72.

Meester, E. & Pollen, P. (2017). Cognitieve principes: Waarom is school niet leuk?. JSW, 2, 40-32.

Meester, E. (2017). Een expert leert anders dan een beginner. ScienceGuide, opgehaald via http://www.scienceguide.nl/201706/een-expert-leert-anders-dan-een-beginner.aspx.

Meester, E. (2017). Professionaliseren met Lesson Study. JSW, 9, 6-9.

Meester, E. & Koks, A. (2016, november). Lesson study: creëren van gezamenlijk zelfvertrouwen. Van12tot18, 38-39.

Meester, E. (2016, september). Lerend ontwerpen met Design Thinking. Vives, 32-33.

Meester, E. (2016, februari). Leren en leiding geven doe je samen. Van12tot18, 24-25.

Meester, E., & Bergsen, S. (2014, oktober). Mediawijsheid Implementatie Model (MIM). Basisschool management, 19-25.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>